
Hiss: Hänga med Tyresö Betong ut i skärgården och fota/filma en helikoptergjutning! Perfekt sätt att spendera en ledig fredag på även om det är lite väl tidigt att gå upp 04.15 en ledig dag.
Diss: Miljözon klass 3. Dåligt genomtänkt förslag som kommer ge stora konsekvenser för innerstaden. Inga betongpumpar får köra in, varken personbilsdragna slangpumpar eller mastpumpar och de fåtal betongbilar som får köra in har ingen ränna.
Elbilarna lastar betydligt mindre än fossildrivna bilar så detta beslut kommer som det ser ut nu leda till betydligt fler transporter med betongbilar i innerstaden, betydligt längre tid för gjutningar och det kommer därför krävas dubbelbemanning för att det ens ska gå att genomföra en sådan här gjutning.
Behöver man gjuta inomhus tex källare eller garage får man göra det med skottkärra. De tar ca 75-100 liter/vända, hoppas killarna är pigga och starka när det ska gjutas många kubik… man behöver inte vara ekonom för att förstå att det kommer att kosta.
Visst är det bra att vi är miljöfokuserade men utan åtminstone en fot i verkligheten blir det inte bra. Som den söta lilla lådcykeln jag mötte häromdagen med texten “här cyklar en liten lastbil”, det är så verklighetsfrånvänt att man blir alldeles matt.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.