Sealand är världens minsta land
Plattformen som ligger sju mil utanför Storbritanniens östra kust utropades som suveränt furstendöme 1967.
Men den har en historia innan dess. Från första början användes betongplattformen nämligen för att försvara Storbritannien mot tyska bombplan under andra världskriget. Sedan föll den i glömska tills den upptäcktes 1960 av en man med namnet Paddy Roy Bates. Han ville använda plattformen för en piratradiostation, skriver Svenska Dagbladet, och lät inga ovälkomna gäster kliva ombord. Bland annat besköt han en underhållsarbetare med sitt hagelgevär, men slapp undan straff eftersom domstolen ansåg att plattformen låg utanför brittiskt territorium.
Kort därefter grundades Sealand och Paddy utnämnde sig själv till Prins Roy. Under åren har furstendömet fått utkämpa både en och två strider. Först och främst har det handlat om juridiska konflikter, men också om ett väpnat invasionsförsök. En dag stormades nämligen plattformen av en tysk advokat, Alexander Achenbach. Han tog Paddys son som gisslan, men kuppen misslyckades och prinsen fick både sitt rike och sin son tillbaka. Å andra sidan hävdade Achenbach ända fram till sin död att han var Sealands legitime ledare, och drev en exilregering från Tyskland.
Paddy Roy Bates behöll sin kungliga titel fram till sin död 2012. Idag styrs landet vidare av hans ättlingar, och som andra självständiga länder har Sealand en egen regering, konstitution och valuta. Den har också egna pass och frimärken. Men bara en invånare – plattformens vaktmästare.
I Skellefteå har Heimstaden inlett ett pilotprojekt om att effektivisera snöskottningen på hustak med hjälp av robotiserad snöslunga. Ett arbete som normalt sett är både kostsamt, tidskrävande och riskfyllt. Även på vägarna testas nya innovativa grepp för att hantera snö.
En ny era av förbindelser mellan Stockholm och Lidingö inleddes när Lilla Lidingöbron stod färdig. Med sin eleganta design och smarta konstruktionslösningar har bron blivit ett landmärke, en vital länk för både kollektivtrafik och hållbart resande. Men vägen till den nya bron var lång, kantad av tekniska utmaningar och miljömässiga överväganden. Samtliga foton av Lasse Ohlsson för Knight Architects.
Åsa ”Betongbruden” Karlström berättar denna vecka om drömbetong och överklassynglingar på Sturecompagniet, när hon återvänder till Stureplan.