
Hoffmann Green Cement Technologies har fått ett tekniskt godkännande från franska CSTB. Godkännandet gäller för användning i ytfundament och bekräftar att H-UKR-cementet kan ersätta traditionellt cement utan att kompromissa med hållbarhet och prestanda.
Sedan 2021 har H-UKR testats och utvärderats genom flera projekt och visar nu upp imponerande resultat. Produkten är resultatet av sju års forskning och omfattande investeringar, och med dess nollprocent klinkerinnehåll innebär den en betydligt lägre koldioxidpåverkan jämfört med konventionella cementtyper.
I stället för klinker använder H-UKR en sammansättning av industriella biprodukter såsom alkaliaktiverad slagg och kemiska bindemedel, vilket möjliggör en kall tillverkningsprocess med avsevärt minskad energiförbrukning.
-Det här tekniska erkännandet är en världspremiär och ett bevis på vårt arbete för att omdefiniera en industri som varit oförändrad i över två sekel. Vi kan nu erbjuda byggsektorn ett alternativ som möter dagens klimat- och industrikrav, säger David Hoffmann, Hoffmann Greens grundare.
Det tekniska godkännandet innebär en strategisk möjlighet för Hoffmann Green att expandera användningen av sitt cement. Produkten svarar även upp mot de skärpta miljöreglerna, som Frankrikes RE 2020.
Hoffmann Green Cement driver i dagsläget två produktionsanläggningar i Frankrike, inklusive vad de hävdar är världens första vertikala cementfabrik, och planerar ytterligare expansioner med målet att nå en årlig produktionskapacitet på en miljon ton. Företaget har också licensavtal för marknader i Storbritannien, Irland, Saudiarabien och USA.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.