
Många arkitektkontor nyttjar idag Adobes produkter, såsom Illustrator, Photoshop och andra i sitt arbete. Och ingen blir förvånad över att Adobe satsar på artificiell intelligens, AI, lika lite som någon blir förvånad över att arkitekterna är nyfikna på att nyttja AI både professionellt och för privat bruk.
Många förväntar sig att AI kommer att förändra just tjänstemännens arbete, inte minst de kreativa yrkena, såsom arkitekter. Därför kommer utvecklingen av de digitala verktyg som vänder sig till arkitekter och arkitektkontor att vara extra spännande att följa.
Nyligen presenterade Adobe statistik på hur stor användningen är av AI i deras egna system. De hävdar att 99 procent av de största kunderna, redan har testat olika AI-tjänster inom Adobes system. Och nio av tio av Adobes största kunder har aktivt börjat använda någon av Adobes specifika AI-tjänster, såsom Firefly Services eller Acrobat AI Assistant.
– AI är inte längre en framtidsvision. Det är en konkurrensfördel redan idag, säger Anil Chakravarthy, ansvarig för det som Adobe kallar Digital Experience Business.
I siffrorna finns inga specifika uppgifter om arkitektkontorens användning och inte heller några siffror för den svenska eller europeiska marknaden.

Marknadsföring av och för en arkitektbyrå kan variera stort. Vi har pratat med ett antal aktörer om deras syn på marknadsföring – inklusive vart den är på väg med nya digitala kanaler. Vi började hos Tengbom.

Vad förknippas Trafikverket med? Kanske inte i första hand arkitektur. Men bakom miljarderna, politiken och ingenjörerna finns massor av arkitektur och en vilja att bygga bättre samhällen.

Medan byggbranschen pressas av kostnader, materialbrist och klimatkrav väljer Hanssons Hus AB en annan väg: att tänka nytt, bygga effektivt och förvalta långsiktigt. Vd Rikard Hansson ser framtiden i innovation, digitalisering och en affärsmodell som bygger på långsiktighet.